Port Lotnicze Katowice Pyrzowice
Port lotniczy w Pyrzowicach nazwę Katowice Airport uzyskał w bieżącym roku. Jest on najwyżej położonym lotniskiem w kraju, co zapewnia mu sprzyjające dla startów i lądowań samolotów warunki atmosferyczne. Obsługuje ono mieszkańców całego województwa śląskiego, a także nawet pasażerów z okolic Ostrawy w Czechach, z bezpośrednimi połączeniami autobusowymi z Katowicami, Krakowem, Częstochową oraz Gliwicami. Port ten jest najprężniej rozwijającym się lotniskiem w Polsce. Od samego początku istnienia, kiedy to Niemcy w 1940 roku zbudowali trzy pasy startowe wraz z hangarami i składem bomb dla celów wojennych, podlegał stałemu rozwojowi i modernizacji. Po odejściu wojsk niemieckich, lotnisko przejęły władze rosyjskie, które pierwszy raz odbudowały zniszczony port, a po wojnie oddały go wojskowi polskiego. Na terenach Polski bardzo długo funkcjonowało ono jako lotnisko wojskowe, dopiero w roku 1966 wystartował stamtąd pierwszy samolot pasażerski linii PLL LOT do Warszawy, rozpoczynając pełnienie funkcji cywilnej. Od tego momentu bardzo duży nacisk kładziony był na stały rozwój i odbudowę tego, co było niezbędne.
W ten sposób dwukrotnie rozbudowano płytę postojową oraz drogi kołowania. Okres zawirowań politycznych w latach 90-tych zakończyło przejęcie lotniska przez nowo powstałą grupę Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. W 2003 roku zainaugurowano pierwsze loty tanich linii lotniczych, w odpowiedzi na co gwałtowanie wzrosła liczba obsługiwanych pasażerów. Wymusiło to niejako dalsze inwestycje w formie budowy dwóch terminali pasażerskich o łącznej powierzchni 21300 m2 i budowę hal cargo oraz modernizację pasa startowego w postaci jego wydłużenia. Obecnie port lotniczy w Pyrzowicach jest trzecim najruchliwszym lotniskiem w Polsce, mogącym obsłużyć 3,6 mln pasażerów rocznie oraz drugim, po Okęciu lotniskiem mającym największą ilość połączeń czarterowych. W przyszłości planowana jest tu również dalsza rozbudowa płyt postojowych , budowa nowego pasa startowego, a także budowa trzeciego terminala pasażerskiego.
Misją firmy Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. jest bowiem przede wszystkim stała rozbudowa infrastruktury lotniska, a także świadczenie najwyższej jakości usług. Rezultatem tych wszystkich działań jest wzrost ruchu pasażerskiego na Katowice Airport z 68 203 pasażerów w roku 2006 do 2 426 942 pasażerów w roku 2008. dojazd do lotniska jest bardzo dogodny dzięki kolejnej, podjętej inwestycji, budowie drogi ekspresowej S1, łączącej lotnisko w głównymi miastami w okolicy. Dla osób dojeżdżających własnym samochodem, udostępniony jest parking, dla osób korzystających z transportu publicznego, zorganizowano wiele linii komunikacji miejskiej i podmiejskiej, taksówki, a także centrum wynajmu samochodu. Linie lotnicze: WizzAir, Ryanair, Lufthansa oraz PLL LOT oferują przeloty do różnych państw europejskich, takich jak: Ukraina, Polska, Grecja, Bułgaria, Włochy, Hiszpania, Francja, Niemcy, Holandia, Belgia, Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja oraz Norwegia; w tym do następujących miast docelowych: Warszawy, Kijowa, Burgas, Heraklion, Rzymu, Forli, Bolonii, Wenecji, Mediolanu, Turynu, Barcelony, Monachium, Memmingen, Frankfurtu, Frankfurtu nad Menem, Kolonii, Bonn, Dusseldorfu, Dortmundu, Eindhoven, Brukseli, Paryża, Londynu, Birmingham, Liverpoolu oraz Doncaster, Dublina, Cork, Malmo, Sztokholmu, a także Olso.